Vad säger lärarna som arbetat med
Rik matematik under testperioden?

“Eleverna törs prata matte på ett helt annat sätt nu!”

1.     Vilken/vilka årskurser har du undervisat med Rik matematik och hur länge?

Jag har varit med sedan starten 2018 och undervisat med Rik matematik i åk 1, 2 och nu åk 3.

2.     Hur skulle du säga att Rik matematik skiljer sig från andra matematikläromedel du undervisat med?

Framförallt att det ger mig som lärare massor av stöd. Lärarhandledningen är som en utbildning i sig. Jag får aha-upplevelser själv nästan varje gång jag går igenom materialet för att förbereda mig inför en lektion. Sedan att lektionerna är mer lärarledda, det är genomgång först med hjälp av bildspelen som ingår, sedan diskussioner både i grupper och helklass där vi resonerar, pratar och förklarar vad vi gått igenom. Minst fokus läggs på elevboken och den enskilda färdighetsträningen, en konstig känsla till att börja med men jag märker hur mycket mer eleverna lär sig.

3.     Hur har det varit att undervisa med Rik matematik? Vilka skillnader har du sett?

En skillnad är att jag som lärare måste vara väl förberedd inför lektionerna inför del ett som är genomgången, att jag kikat igenom bildspelet innan och vilka nya saker som ska tas upp. Precis som att jag är mer aktiv under lektionstid är också eleverna mycket mer delaktiga nu när de själva ska förklara olika strategier och hur de tänker. Jag upplever att de har mycket bättre mattekunskaper nu, de förstår verkligen vad det är de gör och de håller en hög nivå. Det handlar inte bara om att mekaniskt sitta och räkna och fylla i siffror.

4. Rik matematik har ett antal resurser som ska stötta läraren i sin undervisning:

  • visuella stöd (bildspel)

  •  stöd för att föra matematiska resonemang

  • stöd för att arbeta med normer för ett tillåtande klassrum. 

Hur har dessa fungerat för dig? Vad tycker du om dem?

Det visuella stödet är jättebra! Alla tittar och lyssnar till att börja med, fler får chansen att förstå och ställa frågor. Man får också hjälp med vanliga fallgropar, tips på frågor att ställa till eleverna och vanliga fel som de kan tänkas göra och hur man tar sig förbi dem. Det tar ett tag att sätta normerna men när de väl sitter där får så många fler chansen att hänga med. De förstår att det är okej att göra fel och att alla matematiker lär sig av sina misstag – de törs prata matte på ett helt annat sätt nu! 

5.     Hur kan man både stötta och utmana elever med Rik matematik?

Bildspelen är en stor hjälp till att börja med, de muntliga diskussionerna likaså. Elever som har lättare att ta till sig det nya utmanas när de får förklara och berätta för andra, sedan finns det alltid mer utmanande uppgifter i elevboken för de elever som behöver det. Avslutslapparna efter varje lektion ger mig som lärare bra koll på om alla elever hänger med, liksom diagnoserna. Handledningen ger mig som lärare tips på vanligt förekommande svårigheter och hur man kan ta sig runt dem.

6.     Vad säger eleverna?

De tycker det är kul med matte! De gillar diskussionerna och jag mörker att deras självförtroende i ämnet ökar när de verkligen förstår vad de håller på med. Med denna metodik är det svårt för eleverna att ”gömma sig”, de är engagerade på ett helt annat sätt nu.

7. Vad är det bästa med Rik matematik enligt dig?

Lärarstödet. Det tar lite tid att sätta sig in i detta nya, mer lärarledda sätt att arbeta, men det är värt det för skillnaden i elevernas kunskaper och förståelse är så stor.

“Med Rik matematik upplever jag att även vi vuxna kan lära oss och utvecklas.”


1. Vilken/vilka årskurser har du undervisat med Rik matematik och hur länge?

Jag har undervisat med Rik matematik sedan hösten 2020. Jag undervisar i åk 3 men har använt mig av åk 2-material eftersom åk 3 fortfarande är under utveckling. Men det har fungerat bra ändå då det är mycket repetition i åk 3 och vi har kunnat fokusera på nya metoder och strategier i hur vi bäst lär oss matematik.

2. Hur skulle du säga att Rik matematik skiljer sig från andra matematikläromedel du undervisat med?

Rik matematik skiljer sig från våra tidigare läromedel på flera olika sätt. Först och främst uppskattar jag att Rik matematik har en sådan tydlig lärarhandledning med mycket stöd och många olika förslag till undervisningen. Läromedlet har ett bra upplägg med tydliga genomgångar och möjligheter för eleverna att samtala och arbeta med varandra. Jag skulle säga att Rik matematik även känns som ett läromedel för mig själv, jag lär mig nya saker om matematik hela tiden. 

3. Hur har det varit att undervisa med RM? Vilka skillnader har du sett?

Jag har märkt att eleverna gör färre fel än tidigare, då de får möjlighet att verkligen lära sig om ett område innan de arbetar med det självständigt. Varje moment är upplagt på samma vis, där vi börjar med en gemensam genomgång och efter det arbetar eleverna i grupp innan de övergår till att jobba individuellt. Efteråt checkar vi av så att alla har hängt med. De tydliga stegen gör att eleverna känner igen upplägget och känner sig trygga i undervisningen.

4. Rik matematik har ett antal resurser som ska stötta läraren i sin undervisning

  • visuella stöd (bildspel)

  • stöd för att föra matematiska resonemang

  • stöd för att arbeta med normer för ett tillåtande klassrum.

Hur har dessa fungerat för dig? Vad tycker du om dem?

Bildspelen har varit en stor styrka i undervisningen, då jag som lärare kan behålla mitt fokus på eleverna. Annars är det lätt hänt att läraren står vänd mot tavlan för att anteckna och elevernas fokus hamnar någon annanstans. Med bildspelen kan jag stå vänd mot klassen, vilket hjälper mig att behålla kontakten med de elever som har svårt att hålla fokus. En av mina elever har en hörselnedsättning och där är det en stor fördel att jag kan vara vänd mot klassen och att min mun alltid är synlig.

Lärarstödet hjälper mig att använda rätt ord och rätt begrepp tidigt i undervisningen vilket gör att det blir lättare för eleverna att lära sig rätt direkt. Vi tränar också kontinuerligt på att skapa ett klimat i klassrummet där det är okej att göra fel. Även matematiker gör misstag ibland, men det är så lärandet ser ut!  

5. Hur kan man både stötta och utmana elever med Rik matematik?

Med andra läromedel har det varit svårt att hålla ihop gruppen. Med Rik matematik arbetar vi tillsammans, vilket gör att det inte uppstår tävlingar mellan eleverna som det annars kan göra. Det gäller att hålla ihop! Alla elever behöver inte göra alla uppgifter, utan det viktiga är att alla förstår. Vi väntar in varandra och för de som vanligtvis springer i väg i uppgifterna finns det extra utmaningar att ta sig an. 

6. Vad säger eleverna?

Eleverna säger att det är jättespännande! De gillar verkligen genomgångarna och de tycker om att uppgifterna är tydliga och lagom många. De uppskattar också att de får jobba i grupp och hjälpa varandra. Då samtalar vi om hur man kan hjälpa någon, alltså att vi inte ger varandra svaren utan faktiskt hjälper våra kamrater att förstå.  

7. Vad är det bästa med Rik matematik enligt dig?

Med Rik matematik upplever jag att även vi vuxna kan lära oss och utvecklas. Både jag och eleverna känner att vi lär oss massor. Vissa läromedel kan uppfattas som röriga, men Rik matematik går igenom varje del grundligt vilket gör det lätt att hänga med. Läromedlet har en tydlig struktur och ett tydligt mål som vi aktivt jobbar mot. Jag är verkligen jättenöjd!  

“I klassrummet är vi matematiker.”

1.     Vilken/vilka årskurser har du undervisat med Rik matematik och hur länge?

Jag har undervisat årskurs 2 med Rik matematik sedan HT20. Jag upplevde att det gick bra att hoppa på läromedlet i årskurs 2 fast det skiljer sig från tidigare läromedel. Självklart blev det en övergångsperiod för att komma in i tänket, men det har funkat bra.

2.     Hur skulle du säga att Rik matematik skiljer sig från andra matematikläromedel du undervisat med?

Med Rik matematik blir jag som lärare en aktiv del av undervisningen. Vi pratar matematik i stället för att bara räkna matematik, vilket innebär att vi hela tiden tränar på rätt termer och rätt begrepp. I klassrummet är vi matematiker. Den väldigt detaljerade lärarhandledningen har också varit ett stort stöd för mig. Med den får jag repetition och en fördjupning av området inför varje genomgång. 

3.     Hur har det varit att undervisa med Rik matematik? Vilka skillnader har du sett?

Både jag och eleverna ser fram emot varje lektion och jag upplever att klimatet i klassrummet är mer accepterande. Vi vågar försöka. Eleverna får chans att tänka och testa. Det blir inte alltid rätt, men det gör ingenting eftersom vi hjälper varandra. Det blir inte längre en tävling mellan eleverna om vilka som har jobbat mest i boken, vilket tar bort ett stort stressmoment för eleverna. 

4.     Rik matematik har ett antal resurser som ska stötta läraren i sin undervisning

  • visuella stöd (bildspel)

  • stöd för att föra matematiska resonemang

  • stöd för att arbeta med normer för ett tillåtande klassrum. 

Hur har dessa fungerat för dig? Vad tycker du om dem?

Bildspelet är helt suveränt och den tydliga uppdelningen av varje moment hjälper eleverna att veta vad som väntar under lektionen. De vet om att lektionen börjar med en genomgång där jag som lärare förklarar vad vi ska göra och att eleverna kommer att få vara delaktiga senare.

Med stödet i läromedlet lyckas vi nå alla elever och innehållet är anpassningsbart till gruppen. Vi har skapat extra stöd i form av bildexempel och ser till att förklara extra till de som behöver det. Lärarhandledningen kommer till stor hjälp i hur den är tydlig på ett sätt som går att anpassa till just din grupp. 

5.     Hur kan man både stötta och utmana elever med Rik matematik?

Det fungerar väldigt bra att individualisera undervisningen och anpassa innehållet efter den enskilda eleven. Det gäller att stötta de som behöver det. Vi har till exempel skapat en matematikhylla med redskap och hjälpmedel i klassrummet som eleverna kan använda sig av när de känner behovet. Jag upplever att det inte uppstår något stigma kring det, utan de som behöver hjälp vågar ta hjälp.  

6.     Vad säger eleverna?

Eleverna tycker att det funkar jättebra! De är alerta under lektionerna och vill vara delaktiga i undervisningen. 

7.     Vad är det bästa med Rik matematik enligt dig?

Just variationen i arbetet uppskattar jag starkt. Det finns en tydlig struktur i hur varje moment är upplagt, men det finns fortfarande variation mellan de olika lektionerna. Materialet ger oss förslag och vi tar till oss det som passar, Rik matematik ger oss mycket stöd men med frihet.

Jag tycker om att jag med läromedlet får vara aktiv och att eleverna också blir mer aktiva. Eftersom det är en stor över gång måste man komma in i det och ge det tid. Men det är värt det. Handen på hjärtat – detta är ett suveränt material!

“Att tidigt få in korrekta matematiska begrepp i samtalen är suveränt.”

 1. Vilken/vilka årskurser har du undervisat med Rik matematik och hur länge?

Jag har undervisat i F-klass sedan januari 2021.

 2. Hur skulle du säga att Rik matematik skiljer sig från andra matematikläromedel du undervisat med?

Det är väldigt konkret och tydligt, jag älskar bildspelen! Ett superbra hjälpmedel för att visa och gå igenom. Professor Uggla är barnens favorit. 

 3. Hur har det varit att undervisa med Rik matematik? Vilka skillnader har du sett?

Det ger mer samtal med barnen, vilket är grunden efter genomgången. Elevboken används mer som repetition. Då behöver  inte alla mitt stöd utan jag kan ge mer en-till-en-undervisning till de elever som behöver extra. Genom att eleverna själva får förklara hur de tänker vågar de prata mer matte nu, och de känner att det är helt okej att göra fel för det lär man sig av. Här betonar också Ugglan att matematiker försöker förstå och lär sig av sina fel. Det blir ett tillåtande klimat.

4. Rik matematik har ett antal resurser som ska stötta läraren i sin undervisning

  • visuella stöd (bildspel)

  • stöd för att föra matematiska resonemang

  • stöd för att arbeta med normer för ett tillåtande klassrum.

Hur har dessa fungerat för dig? Vad tycker du om dem?

Bildspelen är suveräna, liksom stödet för hur jag kan ställa frågor och resonera. Normarbetet som vi infört i klassrummet har också sänkt ljudnivån avsevärt, hålla med-tecknet ger alla eleverna chansen att få visa att de kan och förstår. Vi arbetar också kooperativt så att eleverna får tänka själva, samtala med kompis och resonera mer matematiskt. Detta gör att de använder begrepp mer och det blir en naturlig del av undervisningen. De får sätt ord på sin kunskap vilket alltid är bra!

 5. Hur kan man både stötta och utmana elever med Rik matematik?

Bildspelen hjälper de svaga, Det är enkelt att individualisera med de muntliga samtalen. Avslutslapparna efter varje lektion ger mig en bra bild av vilka som förstår och vilka som behöver mer hjälp, diagnoserna likaså.

 6. Vad säger eleverna?

Eleverna gillar verkligen matte! De vill ha mer matte! De tycker det är spännande att visa ugglan vad de kan men känner också att det är okej att inte kunna. Jag märker också på föräldrarna i utvecklingssamtalen att eleverna pratar matematik hemma vilket är mycket positivt. För att vi ska öka måluppfyllelsen i exempelvis matematik så behöver vi göra matematik till ett ämne som alla kan delta i, försöka förstå och lära mer kring.  I detta är hemmet en viktig del. Rik matematik har varit en mycket bra nyckeln in till hemmiljön, eleverna pratar gott om Ugglan och får uppdrag av den att kolla på hemma, det blir som ringar på vattnet för att kunna prata matematik även där. Nyckeln i det hela är att det då kommer från professor Uggla och inte alltid fröken.

 7. Vad är det bästa med Rik matematik enligt dig?

Att det är så tydligt och konkret. Bildspelen är grunden och hjälper mycket.  Om jag varit ny som lärare hade detta varit ett superstöd, det står i princip ordagrant vad man ska säga. Som erfaren lärare kan jag lämna manus och anpassa. Att tidigt få in korrekta matematiska begrepp i samtalen är suveränt.

“Det är verkligen bekvämt att få allt serverat.”

1. Vilken/vilka årskurser har du undervisat med Rik matematik och hur länge?

Jag har arbetat med Rik matematik sedan hösten 2020 i en årskurs 1.

 2. Hur skulle du säga att Rik matematik skiljer sig från andra matematikläromedel du undervisat med?

Det är tydligare struktur och lektionsupplägg.  Även kunskapsuppföljningen blir tydligare med hjälp av avslutslapparna efter varje lektion, samt diagnosmaterialet. Det är också en enorm fördel att eleverna får lära sig att använda korrekta matematiska strategier från början, exempelvis vad gäller huvudräkning.

3. Hur har det varit att undervisa med Rik matematik? Vilka skillnader har du sett?

Det är lätt att göra rätt! Både för lärare och elever. Det är nog den största skillnaden. Jag som lärare är säker på att jag undervisar på bästa, mest effektiva sätt och eleverna vet vad det är de ska lära sig.

4. Rik matematik har ett antal resurser som ska stötta läraren i sin undervisning

    • visuella stöd (bildspel)

    • stöd för att föra matematiska resonemang

    • stöd för att arbeta med normer för ett tillåtande klassrum.

Hur har dessa fungerat för dig? Vad tycker du om dem?

Bildspelen är verkligen bra i det att de är en tydlig signal för eleverna – nu börjar lektionen! Dessutom börjar de alltid med återkoppling från förra lektionen, jag riskerar aldrig att glömma den viktiga delen . Det är verkligen bekvämt att få allt serverat.

Både stödet att föra matematiska resonemang och stödet för att arbeta med normer i klassrummet är toppen. Det är fantastiskt att eleverna får lära sig från början att matematiker tar sig betänketid och lär sig av att göra fel. Det har varit en nyckel till att alla vågar föra matematiska resonemang, ”hetsen” med matteboken, att hinna först fram, har tonats ned. 

5. Hur kan man både stötta och utmana elever med Rik matematik?

Eftersom läromedlet vilar på strategierna som eleverna lär sig fångar läromedlet i sig upp de flesta. Utmaningar får de naturligt med de uppgifter som är lite svårare och de som behöver nöta kan göra det.

6. Vad säger eleverna?

De tycker det är roligt!  Bildspelen gör lektionens inledning till något positivt, de gillar professor Uggla. Deras självförtroende i matte har ökat. Det beror på två saker: dels det tillåtande klassrummet, dels att de alltid kan förklara hur de kommit fram till sitt svar med hjälp av de strategier de lärt sig. De slipper gissa och slipper räkna på fingrarna.

7. Vad är det bästa med Rik matematik enligt dig?

Igen – att det är lätt att göra rätt! Tryggheten och stödet jag får som lärare, med bildspelen, de givande gruppövningarna, avslutslapparna och diagnos- och resultatmallarna. Jag tycker det är positivt att eleverna får en djupare förståelse för matten. De historiska inslagen, kontexten och det språkliga innehållet i läromedlet hjälper till med detta. Eleverna får en god taluppfattning från grunden.