Vad säger forskningen?

 
RM bild 4.png

Rik matematikundervisning

Rik matematiks komponenter och hur de stöttar lärare att bedriva matematikundervisning bygger på forskning om barn, klassrum, lärare och läromedel från en rad forskningsfält, bland annat utbildningsvetenskap, didaktikforskning och kognitionsforskning.

Rik matematik är utvecklat för att fungera som en resurs för lärare att bedriva den undervisning som vi vet från forskning är effektivt för att eleverna ska utveckla de kunskaper och förmågor som styrdokumenten slår fast att de ska utveckla. Vi kallar det rik matematikundervisning.

Om du vill ta del av den forskning som Rik matematik bygger på, kan du ladda ner en litteraturlista nedan.

 

Webbträff med Andreas Ryve och
Patrik Gustavsson

Träffa Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik och en av initiativtagarna till läromedlet och Patrik Gustavsson, didaktikexpert i Rik matematik-teamet, lektor i skolutveckling och forskare inom matematikdidaktik, i ett samtal om forskningen och de vetenskapliga metoder som Rik matematik bygger på.