“Drivkraften är att bidra till en samhällsutveckling.”

Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik

Mer om bakgrunden

RIK MATEMATIK bygger på resultatet av projektet “Framtidens läromedel”. “Framtidens läromedel” är ett forsknings- och utvecklingsprojekt på Mälardalens Universitet som finansieras med externa medel från Sparbanksstiftelsen Rekarna och Eskilstuna kommun. Projektet syftar till att skapa kunskap om hur forskningsbaserade läromedel kan ge lärare stöd i att undervisa på ett sätt som leder till ökade kunskaper hos eleverna samtidigt som läromedlet fungerar som motor för storskalig skolutveckling genom att vara fortbildande för undervisande lärare och skolledare i skolorganisationen. Syftet är också att skapa kunskap om hur sådana läromedel kan utvecklas.

Rik matematik har utvecklats och testats mellan 2016-2020
För att kunna producera sådan kunskap har projektet i samarbete med undervisande lärare i Eskilstuna kommun utvecklat en prototyp av ett forskningsbaserat läromedel för årskurs 1–3 , som använts och testats i framför allt skolor i Eskilstuna men också i Västerås och i en rad andra kommuner. Mellan 2016-202 har projektgruppen i samarbete med flera skolor och matematiklärare arbetat fram detta läromedel som fått namnet “Rik matematik”. Cirka 25 skolor och ett 70-tal lärare har varit med och deltagit i projektet - en unikt stor grupp.

Webbträff med Andreas Ryve

Webbträffen för dig som snabbt vill få en övergripande bild av Rik matematik.
Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik och en av initiativtagarna till läromedlet, sammanfattar i korta drag vad Rik matematik är och vilken forskning den bygger på.

“En vanlig mattebok är mer mekanisk och man kan ofta uppleva att eleverna bara vill ha det rätta svaret. Här lockas de till att fundera och lära sig strategier kring hur de kan tänka. De får lyssna, förklara och lära av varandra. Jag upplever att det finns en helt annan förståelse för matten än tidigare.”

— Anna Rosell, lärare Eskilstuna

“Om jag jämför med grupper där jag haft klassisk undervisning, ser jag att den här gruppen är bättre på att diskutera och förklara saker. De har en annan förståelse för vad de gör och varför.”

— Petra Karltorp, lärare på Hällberga skola

"Rik matematik är ett verktyg för hela skolorganisationen i arbetet med att bygga en skola på vetenskaplig grund."

— Hans Ringström, skolchef grundskolan, Eskilstuna kommun