Ökade kunskaper
Av 740 elever i årskurs 1 i Eskilstuna kommun har 419 elever fått undervisning med Rik matematik och 321 elever med ett annat läromedel läsåret 2019-2020. Elevernas kunskaper har mätts med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd vid två olika tillfällen, en gång på höstterminen och en gång på vårterminen. Resultatet är att elever som har Rik matematik har höjt sina resultat mer i genomsnittet än elever som använt ett annat läromedel (se figur 1 nedan).
Resultat som sticker ut
Vi har också kunnat konstatera att det finns en genomsnittlig skillnad i socioekonomisk status (SES) mellan de klasser vars lärare valt Rik matematik och de som valt ett annat läromedel. Lärare som undervisar med Rik matematik gör det på skolor där eleverna i genomsnitt har föräldrar med lägre grad av akademisk utbildning än på de skolor som valt ett annat läromedel. Trots detta har Rik matematik-eleverna förbättrat sig mer på Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd i genomsnitt än elever med högre socioekonomisk status som fått undervisning med annat läromedel.