Att tänka matematik
Rik matematik ger stöd att bedriva en varierad undervisning där eleverna resonerar, diskuterar och tänker matematik. Lärarhandledningen har fler än 100 detaljerade lektionsförslag per läsår med bildspel och tydliga lektionsmål. Elevboken är full av forskningsbaserade uppgifter. På lärarwebben finns massor av resurser i form av färdighetsträning, diagnoser och kopieringsunderlag.
Den rika lärarhandledningen
Alla kapitel inleds med en kort matematisk och didaktisk genomgång där bästa metod för att lära sig visas. Till varje kapitel finns ett bildspel att använda till din genomgång. Är du en erfaren lärare kan det räcka att kika igenom material strax innan lektionen. Behöver du mer stöd finns det en detaljerad beskrivning av hela lektionen – tips på viktiga delar att fokusera på, frågor att ställa och exempel att visa. Du får också tips på vanliga missuppfattningar och fel eleverna kan göra, och hur du kan ge både extra stöd och utmaningar.
Den magiska siffran 3
Varje lektion består av tre delar: Uppstart, aktivitet och avslut. Lektionen inleds med en repetition av den föregående innan eleverna får möta nytt innehåll med en lärarledd genomgång med hjälp av ett bildspel. I aktivitetsfasen tänker, diskuterar och löser eleverna problem i par, grupp och genom enskild färdighetsträning. I slutet sammanfattar ni lektionen och eleverna visar vad de lärt sig.
Utvecklar inte bara eleverna
Nästan varje kapitel avslutas med att eleverna gör en diagnos. Svaren matar du in i ett diagnosverktyg som sammanställer resultaten på elev- och klassnivå. Det ger dig en bra överblick över både klassens och den enskilda elevens utveckling. Med verktyget får du också en god inblick i din egen undervisning och hur den fungerar. I lärarhandelningen får du stöd i dina analyser, inte bara hur resultaten ser ut utan också hur du kan planera och genomföra framtida undervisning.
Våra bästa tips
Ha målfokus, inte sidfokus.
Lägg in färdighetsträning mellan lektionerna.
Se lektionsplaneringarna som förslag, inte recept.
Arbeta med långsiktighet och tålamod.
Ta hjälp! Fråga oss eller andra Rik matematiklärare om stöd och råd i vår Facebookgrupp.
“Vi märker stor skillnad i elevernas förståelse.”
— Anna Rosell
“Varje genomgång i lärarhandledningen är som en utbildning för mig.”
— Petra Karltorp